Skoleskak

Skoleskak er et hit på Korsager Skole

Korsager Skole tilbyder undervisning i skak. Det er primært elever fra 1. til 6.klasse, der deltager i det frivillige tilbud, men de ældre og yngre elever er også velkommen. Holdet kører nu for tredje år med succes.

Skoleskakholdet deltager løbende i turneringer i København og omegn, og det vækker begejstring hos eleverne at komme ud og konkurrere mod andre børn. Formålet er ikke, at træne eleverne til at blive professionelle skakspillere, men til at invitere til oplevelsen af, at man i fordybelsen kan løse svære opgaver.

Skoleskak fremmer koncentration og kreativ tænkning

Gennem skak kan vi styrke elevernes koncentration og udvikle deres evne til at tænke strategisk, ikke bare når de spiller skoleskak, men i alle fag i skolen.

”Jeg overlader bare det hele til hjernen,” svarer en elev på spørgsmålet om, hvordan han vandt guld i begyndergruppe 3 til Københavns Mesterskabet i Skoleskak søndag d.17 marts 2013.

I skoleskak lægger man en slagplan, som løbende justeres, for selvom eleverne lærer strategier for, hvad der er smart, og hvad der ikke duer på brættet, så er der hele tiden undtagelser. Her må eleverne tænke ud af boksen, og det er her de kreative og problemløsende kompetencer udvikles.

Spillet træner også eleverne i at begå sig socialt, fordi de lærer at vente på tur, og tage sig god tid til at tænke før de handler. Det er vigtige forudsætninger for at få gode oplevelser i både undervisningen og livet.

Se mere på www.skoleskak.dk