Indskolingen

En samlet enhed

Skolens traditioner skal være med til at understøtte skolens fællesskaber og vores oplevelse af at være en samlet enhed. Børnene skal gennem traditionerne møde hinanden på tværs af aldersgrupper, så tryghed og samhørighed styrkes. Årgangsteamsene bidrager gennem skoleåret til de fælles oplevelser dels for indskolingen og dels for hele skolen.

1. skoledag for 0. klasserne

flag

Traditionen tro modtages kommende 0. klasser og deres forældre af 9. klasserne, som  danner en flag-allé. Børnene begynder tre dage senere end resten af skolen, nemlig om onsdagen. Højdepunktet for mange 0. klasser er ballonposten, som sendes op i fællesskab. I flere tilfælde har børnene fået post helt fra Sverige.

Ballonpost

Når børnene har gået i skole i 100 dage, fejres 100-dagesdagen, med en udstilling i dramasalen af forskellige ting (100 af hver slags).

Fællestraditioner for hele indskolingen

• Morgensamlinger hver dag i december
  • Skolens fødselsdag
  • Aktiv året rundt i ugerne 39,40 og 41
  • Motionsdag
  • 1. december – fælles pyntning af klasser, gange og ledergangen
  • UEA-undervisning (uddannelses-, erhvervs- og arbejdsmarkedskendskab)
  • Uge sex - seksualundervisning
  • Fastelavn
  • Syng dansk dag (torsdage i uge 44)
  • Skolernes sangdag (fredag før påskeferien)
  • Alternativ sidste skoleuge

Stærkt samarbejde

Siden 1984 har der været skolefritidsordninger i skolerne. Det har betydet en massiv stigning i antallet af pædagoger i folkeskolen. Langt de fleste pædagoger i skolen har opgaver både i SFO-tiden og i undervisningstiden, ligesom pædagoger på landets fritidshjem ofte også har samarbejde med skolerne.

Hvorfor stærkt samarbejde?

Et stærkt samarbejde mellem pædagoger og lærere kan løfte elevernes trivsel og læring. Det kan fx bringe nye perspektiver til arbejdet med inklusion eller ro og klasseledelse.

Hvilke klasser har stærkt samarbejde?

Der er stærkt samarbejde i indskolingen, det vil sige i 0. til med og 3. Klasse. Årgangsteamet planlægger i samarbejde med de tilhørende pædagoger, hvad der skal arbejdes med og hvilke fokuspunkter, der skal være – forskelligt fra årgang til årgang.

Målet for stærkt samabejde - klik her