Er dit barn skoleparat?

Skoleparat

SKOLESTART: SKAL DIT BARN STARTE I 0. KLASSE?

HER ER HVAD HAN/hun SKAL KUNNE!

Overgangen fra børnehave til 0.klasse er stor, kæmpe stor. Dit barn går fra at være en del af en lille børnegruppe, til en del af en klasse med 27 andre elever. At starte i 0.klasse stiller derfor nogle helt nye og større krav til barnet. Det er nemlig ikke lige så nemt, at få voksen hjælp som i børnehaven, og der er heller ikke lige så mange ting man kan få hjælp til. Vi lærer og pædagoger i skolen forventer en vis grad af robusthed, selvstændighed og selvhjulpenhed fra dit barn. Vi er af den klare opfattelse, at du/I er dit/jeres barns bedste lærer. Det er du/I fordi det er dig som kender dit/jeres barn bedst, det er dig/jer som bedst ved, hvad dit/jeres barn kan i forvejen, hvad der udløser konflikter og hvad der bedst motiverer.

FÆRDIGHEDERNE nedenunder FORTÆLLER NOGET OM BØRNS PARATHED TIL AT BEGYNDE I 0.KLASSE. BARNET skal GERNE KUNNE:

• Lege med andre børn i et ligebyrdigt forhold.
      • Deltage aktivt i fælles aktiviteter.
      • Forstå fælles opgaver og fælles beskeder samt efterleve dem.
      • Kende og bruge de almindelige sociale hilsener: goddag, farvel, ja tak, nej tak, må jeg bede om og lignende.
      • Hoppe på ét ben, hinke, rulle, krybe, kaste, gribe og slå en kolbøtte.
      • Have en vis grad af selvstyre: at kunne overskue og planlægge i et vist omfang.
      • Forstå instruktioner i nye lege og ukendte aktiviteter. Sidde stille og modtage instrukser.
      • Være selvhjulpet, for eksempel kunne klare af- og påklædning selv.
      • Knappe knapper, binde snørebånd, lyne lynlås, vende tøjet om osv.
      • Klare toiletbesøg selv. (Ingen mulighed for hjælp)
      • Hjælpe med små opgaver derhjemme. (Dække bord, tømme opvaskemaskine, hente ting i supermarked osv.)
      • Tale forståeligt. (Tydeligt og uden hænder i munden i en børnegruppe)
      • Gentage simple sætninger.
      • Være med i en samtale om et simpelt indhold.
      • Kende sange og rytmer.
      • Lytte til højtlæsning. (Lyt og forstå)
      • Genfortælle dele af en historie, som det har lyttet til.
      • Selv fortælle en lille historie. (Evt. hvad har jeg lavet i min weekend)
      • Vide hvordan man læser i en bog. (op og ned, forside/bagside, læseretning)
      • Kende til basal brug af en computer/IPad.
      • Have basalt kendskab til at søge på internettet med voksenhjælp.
      • Udtrykke sine ideer og behov over for andre.
      • Holde på en blyant med to fingre. (Pincetgreb)
      • Kende de mest almindelige farver. (Rød, blå, gul, grøn, blå, hvid, sort, lilla, grå og brun)
      • Kende og tegne simple figurer som f.eks. firkant, trekant, cirkel.
      • Tegne et menneske. (Må gerne være et tændstiks menneske)
      • Skrive deres eget navn. (Kunne bogstaverne i eget navn og forlyden i eget navn)
      • Tælle til 20 og forstå antal op til 10.
      • Klippe med en saks. (Lige, zigzag og rundt)
      • Sidde stille i min. 20 minutter.
      • Vente på tur og markerer at man gerne vil sige noget ved at sidde stille med fingeren oppe og vente.

Bog: ”STØT DIT SKOLEBARN – en forældreguide. ”