Samarbejde ml skole og hjem

Samarbejde

Forældremøder

Møder inden skolestart

Der afholdes typisk et orienteringsmøde i efteråret om hvad det vil sige at være skolestarter og hvor der bl.a. informeres om skole/hjem-samarbejdet, samt et efterfølgende indskrivningsmøde.

I løbet af foråret er det hensigtsmæssigt at der afholdes et forventningsafstemningsmøde eller tilsvarende, hvor der som hovedregel vælges kontaktforældre til kommende 0. klassetrin

Ordinære forældremøder

Der afholdes, som minimum, forældremøde to gange årligt. Efter aftale mellem klassens forældre og lærere kan et af disse møder evt. konverteres til et socialt arrangement. Ved behov indkaldes der desuden til ekstraordinære forældremøder

Klasselæreren tager initiativ til at møderne afholdes. Kontaktforældrene deltager om muligt i planlægning og afvikling af møderne. Lærerne indkalder kontaktforældrene. Alle klassens lærere kan deltage efter behov.

En repræsentant for skolebestyrelsen kan indbydes til at deltage i forældremødet.

Klasselærer og kontaktforældre beslutter i fællesskab indhold og dagsorden for forældremøderne. Det kan f. eks. være:

• Valg af kontakt og trivselsforældre.
  • Forældremødet beskæftiger sig bl.a. med forhold vedrørende klassen, klassens undervisning og trivsel, samt klassens årsplan.
  • Drøftelse af særlige problemstillinger, forældreaftaler o.l.
  • Et socialt arrangement for klassen.
  • Valg af klub, mobning, alkohol, fester, klassens sociale liv mm.

Kontakt/trivsels-forældre

• Vælges hvert år på forældremødet.
  • Kontaktforældrene samarbejder med klassens lærere omkring tilrettelæggelse af forældremøder.
  • Trivselsforældre samarbejder med klassens lærere ang. sociale arrangementer.
  • Kontaktforældrene indkaldes regelmæssigt til dialogmøder med ledelsen samt 1 årsberetningsmøde med skolebestyrelsen.

Der henvises i øvrigt til skolebestyrelsens folder om kontakt og trivselsforældrenes rolle.

Skole/hjem-samtaler

Forældrene forventes at tage aktiv del i skole/hjem-samtalerne, ved at forberede mødet med barnet samt at have gennemgået elevplanen. Har forældrene særlige ønsker til skole/hjemsamtalen, underrettes læreren herom inden mødet. Som udgangspunkt forventes eleven at deltage i skole/hjem samtalen. Det kan dog forekomme, at forældre eller lærere herudover ønsker at samtale uden eleven.

Der afholdes skole/hjem-samtaler 2 gange årligt. Skole/hjem-samtalerne finder sted perioderne oktober – december måned og marts – maj måned. I indskolingen medvirker en repræsentant for KKFO så vidt muligt.

• Forud for hver samtale, udleveres elevens elevplan.
  • Den første elevplan er udarbejdet efter en lærer-elevsamtale, der foregår 1 gang årligt.
  • Skole-hjem samtalerne afvikles i trygge omgivelser.
  • På skole/hjem-samtalen diskuteres elevens faglige og sociale standpunkt og udvikling, samt andre forhold, der vedrører den enkelte elev.
  • På skole/hjem-samtalen fastsættes faglige og sociale mål for eleven, der efterfølgende evalueres ved den næste samtale. (Se endvidere ”princip vedr. underretning af hjemmene om elevens faglige udbytte af undervisningen”).

elevplan Meebook

Stående invitation

Forældre er altid velkomne til at komme på skolen, men for at sikre, at et besøg i klassen bliver vellykket for alle, bør forældre altid først kontakte de relevante lærere for at aftale hvornår et besøg vil være mest hensigtsmæssigt af hensyn til eleverne og undervisningens tilrettelæggelse.

Forældre er altid velkomne til at rette henvendelse til deres barns lærere og skoleledelsen, når der er behov for det. Klassens lærere aftaler selv med forældrene, hvilke tider de vil kunne træffes på, samt hvilke kommunikationsformer der ønskes anvendt og hvordan. Lærere og skoleledelse vil på samme måde rette henvendelse til hjemmet, såfremt der er behov for det.

Konflikter og problemer af forskellig art søges i første omgang løst gennem dialog på laveste mulige niveau f.eks. mellem forældre og relevante lærere. Hvis denne dialog ikke fører til en tilfredsstillende løsning af problemet, bør skolens ledelse inddrages.